Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
07.02.2012 20:58 - НИКОЛА ФИЛЧЕВ пред КЕВОРК КЕВОРКЯН
Автор: gerbsenior Категория: Политика   
Прочетен: 3210 Коментари: 0 Гласове:
3


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
07.02.2012

Интервю на Кеворк Кеворкян, "Канал 1"

20 януари 2003, 17:004

Разговор на "ти" (1)

Главният прокурор Никола Филчев във "Всяка неделя"

 

Добър вечер и тази вечер е ред на главния прокурор Никола Филчев. Откъде да почваме.... Да уточня нещо... Значи аз смятам, че най-неподходящото правило за този разговор е и вълкът сит, и агнето цяло... Съгласен ли си?

- Вероятно визирате какво отношение ще изразя спрямо различните политически сили?

Веднага питам кой е агнето, кой е вълкът... Очаквах това да питаш?

- Вижте, аз съм в това студио като държавен служител и дължа на българските граждани едно сериозно отношение. Прокуратурата е деполитизирана, не би трябвало да се меси в политиката, още по-малко пък мога да изразявам лични оценки за отделни личности. Този разговор не може да се превърне в една трибуна за лични пререкания, за персонални оценки, това е моето убеждение, защото българските граждани чакат да чуят какво прави прокуратурата, за да живеят те по-спокойно.

Прав си, нали си говорим на "ти", ако това не те затруднява?

- Ако може, да.

Действително се натрупаха много въпроси около теб и аз мисля, че все пак на някой от тях трябва да се отговори.

- Длъжен съм и за това съм тук.

Получи ли заплахи или предупреждения преди този разговор?

- Не бих искал да коментирам.

Добре разбирам.

- Нека да....

Добре,  друг въпрос...

- Все пак аз изразявам свободно волята си.

Защо мълчиш от толкова време?

- По две причини. Първата е, че закона забранява да се говори. В Конституцията е записано, че всеки гражданин има право на защита на неговата чест и достойнство. Работата на прокуратурата е свързана с разследване на престъпления и тази конституционна норма е намерила конкретен израз в редица законови разпоредби, които задължават органите на предварителното разследване - имам предвид прокуратура, следствие и дознателски апарат- да мълчат. Извършването на предварителна проверка е забранено да се разгласява. Тайната на следствието съществува. Обстоятелствата в рамките на едно следствие е забранено да се разгласяват. Всичко, което каже един прокурор, особено главният прокурор, това е много така... прокурорът говори с обвинителния акт, не с думите си. Това е недопустимо да се говори. От друга страна това е единият конституционен принцип. От друга страна, гражданите имат право на информация. Да, но само тази информация, която не е държавна или служебна тайна. Между тези две ценности, между тези два полюса законодателят е избрал задължението да не се разгласява тайната на следствието, да не се разгласява разследването, да не се разгласява какво ще стане.

Да де, но аз имах в предвид друго... Мълчанието ти,  когато си обект на доста сериозни обвинения, лично към теб отправени?

- И аз съм главният обвинител, то е естествено всички да те мразят, но съм готов да давам всякакви обяснения...

Смяташ ли, че има кампания срещу теб?

- Разбира се, че има.

Какво трябва да постигне тя?

- В една такава кампания смятам, че най-малкият резултат е отстраняването на един главен прокурор и поставянето на друг главен прокурор. Аз смятам, че тук се цели дестабилизиране на държавните органи, създаване на напрежение в държавата, в която тесен кръг хора се опитва да извлече изгоди. Иначе за мен, така или иначе, тази прокуратура от 1100 души, тя се персонифицира и всичко се свежда до мен. Нещо, което не е приемливо, но това, което ми прави впечатление от последните дни, е, че ако мога да се изразя не с конкретен пример: хванеш някой крадец да краде и искаш да го дадеш на съда, той започва да разсъждава и да твърди, че държавата е зле устроена, че Конституцията не е хубава и най-малко трябва да се махне Никола Филчев. Това не е правова държава. Вместо да обяснява за обвиненията, които са му повдигнати.

Ти говориш за дребен крадец, а в истинския живот става дума за висши политици?

- Не мога да разбера и не приемам тези твърдения, че прокуратурата се месела в политиката. Когато обвиниш политик, разбира се, че това има политическо отражение и политически последици. Въпросът е да се обвинява за престъпление, посочено в НК, а не за провеждане на една или друга политика.

Изборът на главния прокурор е политически обоснован и това  е извън съмнение. Какви ангажименти пое при този избор, бяха ли ти поставени някакви условия?

- От Аристотел се спори още какво е политика. Ако приемем, че класите са големи групи от хора, че партиите изразяват интересите на класите, че политиката е управлението на държавата и отношението между класите и партиите, сигурно има група хора, която е застанала зад моя избор, издигнала ме е и така е държала на избора ми. Това не може да се отрече. Аз обаче мисля, че...

Синьото торнадо помниш ли?

- Никола Филчев Синьото торнадо, синьото кроше. Не съм нито син, нито червен и смятам, че трябва да се служи на закона. Разбира се, има един морален въпрос - човек трябва да е лоялен към хората,с които е бил повече или по-малко близък, но това не може да става за сметка на законността. Когато Наполеон се връща от Елба и започват 100-те му дни, маршал Ней го посреща. Той е обещал да го доведе на краля в желязна клетка, да докара чудовището. Срещат се в Лион, мисля, и на един балкон народът екзалтиран вика "Да живее императорът", и тогава Наполеон казва на Ней: "Абе, Ней, какво чух там нещо за някаква клетка. Ней казва: "Да, така е, господарю." И тогава Наполеон казва две думи, които аз съм ги запомнил и винаги се ръководя от тях. И той му казва: "Ней, да знаеш, че това, което най-много презирам, е човешката неблагодарност." Казвам го, за да изразя мисълта си, че човек трябва да бъде лоялен към хората, които са го подкрепяли, но това не може да става за сметка на закона и това е дълбокото ми убеждение. Аз смятам, че на тази основа в миналот в политическия наш живот е имало проблеми, защото, да кажем,с президента Желев и по-нататък...

Колко министри, зам.- министри от кабинета на Костов са следствени и обвиняеми?

- Аз не съм ги броил. Смятам, че прокуратурата изпълнява общата воля на българските граждани, в това число и на самия бивш премиер Иван Костов, извършителите на престъпления да бъдат обвинени. Дали тези обвинения са основателни или не, решава съдът. Не съм ги броил, честно... Но не са малко...

Не те интересува бройка?

- Не  съм ги броил, даже така ми е неприятно, така, като въпрос, защото има един подтекст, има един подтекст - смачка ли ги, какво направи срещу тях. Винаги съм се стремял да не се поддавам на емоция при изпълнение на службата си, на работата си, при повдигане на обвинение и разследване...И колкото по-бързо съдът се произнесе, толкова по-добре. В тази връзка искам да дам един пример. Случаят “Индиго” - един хуманитарен проблем- няма партии, няма правителства, няма управляващи и опозиция, един хуманитарен проблем. Обвинителният акт, следствието свърши, така или иначе, с усилия....Май до този момент не е ясно това дело дали ще се тури на разглеждане или ще се върне за допълнително разследване. Съдът трябва да реши въпроса. Работа на съда, това не е моя, нито на прокуратурата грижа...

Като те моля да не търсиш излишен подтекст когато тръгна атаката срещу тебе, сега някои казват, че за това поиска имунитета на Никола Николов и го виждаха в ролята на жертвено агне?

- И най-малкото е жертва.

Но защо сега поиска имунитета?

- Миналата година при работа върху следствие, което се извършва в разградската окръжна следствена служба и което е било поискано тука в отдела за борба с корупцията, било иззето това дело, не знам по какъв повод. Но ми казаха, завеждащият отдела ми каза, че в страниците на това разследване е намерен мушнат, без да е описан, един ревизионен акт. На този ревизионен акт изобщо не му е даден ход и там са констатирани, когато започва да се разглежда този ревизионен акт, редица груби закононарушения и престъпления...Работи се,  пет тома е, самото искане е от 30-ина страници. Работят цял екип от прокурори. 5 тома са приложенията към него. Ако народните представители разрешат разследване, прокуратурата ще го разследва, ако не разрешат-няма да го разследва. Но опитите да се свързва това с конюнктурата, са неуспешни.

Да. Ама доста зрители се интересуват от историята “Сапио”, тя вече е силно шаржирана. Група граждани, подписка, това шега ли беше, шегичка някаква или какво?

- По начало не сме в период - по –старите знаят, в период на културна революция, когато хунвейбините с дадзибао /с лепенки по стената / управляваха държавата, определяха кой да бъде отстранен. Аз го намирам всичкото това нещо за група граждани за несериозно както и това за група възрастни хора, хайде да не казвам пенсионери, защото и аз гоня пенсионна възраст, възрастни хора на 70-80 години, като си играли с компютъра, влезли в интернет и там се наговорили да отидат в Съдебната палата и да свалят главния прокурор. Съгласи се, че това не е сериозно.

Аз за това те питах дали не е шегичка това със “Сапио”, защото и то не изглежда сериозно. Каква е истината около това има ли давностен срок и всичко останало?

- Забравил съм много неща, но това, което добре си спомням, е това, че имаше много спорове по този случай. Сега въпросът, който ми задавате, аз го дешифрирам, аз го разчитам като - кажи нещо за бившия премиер Иван Костов.

Не. Бившият премиер не ме интересува. Интересува ме това, че в разгара на тази атака с теб се поставя отново въпросът за аферата “Сапио”?

- Прокуратурата има вече позиция. Ние вече сме изразили официалната си позиция. Имало е сигурно спорни моменти, не бих искал да ги коментирам, но,така или иначе, ние сме изразили позицията си към този момент и няма разследване, то не може и да има. Той е с имунитет г-н Костов. Иначе дали някой е извършил престъпление или не, това може да го решава само съдът...

Добре, ти казваш, че оръжието на прокурора не са думите, а делата...

- Обвинителните актове.

Да. Добре, какво свърши ти за четири години в прокуратурата?

- В този, последнияпериод  в най-новата ни история има две вълни на икономическа престъпност. И бях удовлетворен да прочета преди месеци статия на бившия министър Иван Пушкаров, мисля, имаше същата констатация. Първата вълна е присвояването на много пари, лични и държавни чрез различни банки, финансови пирамиди, финансови къщи. Това беше една от първите ни задачи, които имахме и си поставихме. 60 обвинителни акта са в съда с по няколко обвиняеми. Над 200 души от най-богатите в държавата са обвиняеми. Софийският градски съд ще ги реши, когато прецени и както прецени. Ако не ги решава, това не е хубаво...Невинните трябва да знаят, че са невинни. Скоро един народен представител ме пита, защо така постъпихте по повод на един банкер. За този банкер аз знам само името му, не познавам конкретните факти по делото и не бих могъл да се произнасям. И второто, втората вълна на икономическа престъпност, това са престъпленията, свързани с приватизацията.

Голямото представление, точно за това щях да те питам?

- Не става дума за приватизацията, защото това е въпрос на политика... Нещо, което не ми е работа да го преценявам. Говоря за престъпления, които придружават приватизацията, защото приватизацията е една социална революция. Държавната собственост преминава в ръцете на тесен кръг хора. Обществото се разслоява на бедни и богати. Отново има класова диференциация. Държавните пари отиват в ръцете на група хора. И при тази приватизация има извършени много тежки престъпления. Проверени са над 200 приватизационни сделки, водят се около 80 разследвания. Някои приключват, други са внесени в съда. Много трудно се разследва поначало самата приватизация като процес... Положителната правна уредба, правната регламентация на приватизацията е доста сложна и много трудно е в тази сложна правна уредба да откриеш нарушението и да прецениш дали това нарушение съдържа белезите на престъпление. Това е един труден процес, който става неизбежен и с вещи лица, но който си е позволил да присвои огромни количества, да заграби огромни количества държавно имущество, трябва да отговаря. Това е задължение на прокуратурата и се изпълнява доста ревностно, защото лошите не са само в политическия опонент, а добрите да са само в моите съмишленици и обратното. И тука няма партии. Който е извършил престъпление, трябва да отговаря и ще отговаря, аз съм убеден, рано или късно. А що се отнася... разбира се, тука следва логичният въпрос – добре де, няма ефективност. Виновните не са наказани. Твърдиш за виновни, а те не са наказани. Аз искам да посоча, че ролята на прокуратурата в наказването на престъпниците е много скромна. Оперативните служби на МВР намират данните за извършено престъпление, върши се разследване. То се върши – в 70 % от престъпленията - се разследват от дознателите на МВР. 30 %, по-сложните престъпления, се разследват от следователите и прокурорът само обвинява въз основа на доказателствата, събрани от дознатели или следователи. И внася обвинителния акт в съда. Съдът с неговите три инстанции ще реши въпроса. Затова пледирам категорично за ускоряване на наказателния процес. Опростяване, ускоряване, бързи и спешни промени на законите. И на Конституцията, разбира се. Това е категорична позиция.

Сега ще те питам за Конституцията, но преди това да вметна – Драгомир Драганов онзи ден пише в “Банкер”, че има сделка между различните партии у нас  приватизационните сделки да се разделят в съотношение 70 към 20 към 10 %. Известно ли е такова нещо?

- Не, не, не мога да го допусна.

Не си чувал?

- Не. Приватизационните сделки. То има много малко за приватизация.

Не, не, в онова време.

- В миналото ли?

Преди няколко години, да.

- И всеки да извлича полза от различни приватизационни сделки.

Да, да.

- Не, изключвам това. Не мога да допусна. Невероятно е.

Нататък

Назад

В петък изненадващо каза пред журналисти в парламента,  цитирам те: “Спокоен съм за живота си. Нямам врагове. Моето име е чисто.” Нямаш врагове?  Това малко като шега изглежда, но затова отделно. И там също говори, че ти си за промени в Конституцията?

- Категорично.

Но много хора смятат, че Конституцията е едва ли не най-главното ти убежище, да кажа,  дори последното ти убежище.

- Да, казах го, защото...

На какво се дължи тоя обрат?

- В публичното пространство се създава впечатлението, че аз съм пречка на прогреса или че прокуратурата е пречка на прогреса, или че прокуратурата се е вкопчила в статуквото. Напротив, категорично и публично заявявам мнението си, че съм за коренни и радикални промени. Такива промени, каквито да доведат до ефективна съдебна система. Кой ще го реши въпроса? Тези, които народът е избрал да правят това. Това е Народното събрание. Народното събрание, компетентните държавни органи, Конституционният съд, президентът.

Но чак сега го казваш. И се създаде впечатление, че ти си против реформата.

- Защото поначало реформата не ми е работа. Трябва да прилагаме закона такъв, какъвто законодателят го е приел. Прокуратурата изобщо не е партньор нито на правителство, нито на парламент. Има много по-тесни функции – да повдига обвинения и да ръководи конкретни разследвания, да води конкретни разследвания. Така че това е работа на Народното събрание, на Конституционния съд и на... и на народа, и на българския народ да се направи такава съдебна система. Разбира се, че не е ефикасна съдебната система. Разбира се, че не стигат до затвора престъпниците. Да се направи съдебна система, която да функционира.

Като казваш престъпниците, чии интереси си засегнал повече? На политически кръгове или на подземния свят?

- Аз от подземния свят една лоша дума не съм чул.

А сега следва обяснението.

- И в интерес на истината, ако не греша, и не съм казал публично и една лоша дума за никого – нито за престъпник осъден, нито за обвиняем, нито пък за... още по-малко за политик или участник в нашия държавен и политически живот. Не съм си позволил да кажа една лоша дума. Аз го намирам за недопустимо.

Дори за онези, които те ругаят, ти пестиш епитетите. Това какво е – липса на език, страх или какво?

- Е, аз сега не мога да вляза в ролята на уличен бабаит. Държавата ми е възложила функция за определен период да я изпълнявам и трябва да я изпълнявам според – отговорно – колкото ми позволяват силите. А що се отнася до това кои политически сили те атакуват, не бих казал, че цяла политическа сила. Българските политически сили са отговорни. Не мога да приема, че цяла политическа сила. Това са тесни групи от хора, които искат да махнат персоната, за да може да мислят, че по този начин ще избегнат наказателна отговорност, преди всичко за престъпления, свързани с приватизацията. Защото приватизацията – ставаш богат, господин Кеворкян. Народът изключително обедня. Безработицата е един социален проблем. Но има хора богати, които са станали, така или иначе, чрез бизнес. Почитания, поклон доземи. Но тези, които станаха богати, много богати, с много тежки престъпления, трябва да отговарят. И народът очаква справедливост. Така че нямам никакво намерение да се огъна пред никакви атаки. Просто ми е минало времето да се плаша.

Носиш ли списъка на враговете ти, които трябвало да бъдат ликвидирани? Разпространяваха един такъв списък.

- Разпространяваха го на погребението на покойния Николай Колев, който беше мой състудент и дълги години бяхме доста близки. Аз го намирам за абсолютно недопустимо със смъртта на един човек да се правят такива спекулации. Списък на хора, които подлежат на убиване от мене или от моите, с моите възможности. Какви възможности имам? Постоянно около мен има хора. Първо публичният ми живот е пред всички, а второ – в живота ми постоянно има хора, които виждат какво правя. Списък на хора за убиване, това е, това е някаква гавра с паметта на починалия.

А ти все пак заинтересува ли се от това кои са в него?

- Никога не съм го виждал. Не съм се интересувал и не съм виждал такъв списък. Дали има даже не знам. Там чух, че са раздавали  някакъв списък, но не съм се интересувал. Не го приемам на сериозно.

Понеже говорим за...

- Аз, извинявайте, аз имам списък, искам да си направя списък на това колко години на мене ми остават. И ми е време и за равносметки. За равносметка какво съм свършил, какво ми е останало, какви задължения имам – към близките си, към по-далечните, към хората, които са ми дали тая отговорна служба. На това правя списък – на годините си или на дните си, а не списък на...

Казваш на дните си. Страхуваш ли се?

- Не, не.

Не?

- Не. Просто минало ми е времето да се страхувам. Аз като млад не се страхувах, а сега ли? Като млад  човек се страхува, защото има живот пред себе си.

Да. А усещаш ли се мразен?

- Не бих казал. Не. Хората имат различни - хората сме различни. Има тия категории добро, зло. Има добри хора, има лоши хора. Човек е едно съчетание от добри и лоши свойства и е човек дотолкова, доколкото ограничава отрицателните си свойства. Да кажем, като една част от хората – добрите хора – като виждат това омаскаряване на главния прокурор, който и да е той, добрите хора – някакво съчувствие, така. Лошите хора пък сигурно изпитват силно наслаждение да кажем. Какво по-голямо удоволствие от това да окепазят главния прокурор. Това е сладко. Да не говорим, че в човека сигурно има заложена някаква такава нишка, която го кара да изпитва наслаждение, когато друг е окепазен. И психолозите го доказват това... Клюката е нещо сладко.

Но дори Палдер, немският юрист от баварското правосъдно министерство, те мотивира да потърсиш отговорност от ония, които, както ти казваш, те оклеветяват. Но ти не го правиш. Защо? Защо не търсиш такава отговорност?

- Вижте, когато става дума за така, за някакви нападки срещу мене, лични, аз не бих си позволил в никой случай, в никой да използвам служебното си положение, да използвам ситуацията, в която се намирам, за да се търси наказателна отговорност. За всеки други бих го направил. В случая това е недопустимо. Пък и не ги намирам много сериозни тези нападки. По-скоро те издават една така, един недъг на българския обществено-политически живот, на българския държавен живот, отколкото... на мен не ми вредят много.

Аз се учудвам на така, на спокойствието, с което посрещаш тези нападки, но за тебе кое е най-озадачаващото в убийството прокурора Колев?

- Кой го извърши. Кой го извърши. Още повече, че името ми се намесва. Аз съм силно заинтересован истината да бъде установена.

Озадачаващото обаче. Нещо странно намираш в това, което съобщиха медиите?

- Вижте, аз съм се дистанцирал от всичко. Не желая информация, не получавам. Разследването се води от следствената служба, която законът я е определил кой да го води и това е Софийската следствена служба. Тя се състои от 200 души следователи и аз нито един не познавам.

Мнозина обаче се запитват защо не – разследването - не се възлага на специализираната служба.

- Защото законът е определил кой да го води разследването. Останалото, ако някой казва – дай ми туй дело аз да го взема – издава известна така, пристрастност. Още повече, че тогава, когато законът е определил кой да води разследването и когато и името ми се намесва в този случай, нищо не бих си позволил да... Законът е определил компетентната служба. 200 души са. Никога не съм бил там. Никого не познавам. Това се и млади хора. По-квалифицираните са по-нагоре. И никой не може да пуска... впрочем в разследването участват и следователи от Националната следствена служба. Какво вършат, аз не знам. А що се отнася до това има ли нещо странно в този трагичен случай, в това недопустимо, в това разтърсващо нашия обществен живот посегателство срещу прокурор, който цяло живот е работил като следовател или като прокурор, аз го намирам за... Не мога да го коментирам. Аз ви казах, че от вестника прочетох, че имал охрана. Охрана от доста време. Не знам защо е това. Ако е охрана от държавни органи, тя не ти помага. Ако те спрат органите на пътната полиция и искат да те проверят, охраната не ти помага. Такава охрана може да имаш евентуално срещу престъпни посегателства, които очакваш.

Нататък

 

Назад

Понеже говорим за списъци... Главна прокуратура, ако беше на Главна прокуратура са посочени вътре редица хора, които ще бъдат подложени на проверка, на разследване и прочие?

- Това е една спекулация. Този списък не е правен от юрист. Аз го видях във вестниците, не съм го виждал самия списък. Но в никой случай не е изготвен от прокуратурата, обаче донесе много негативи и упреци срещу прокуратурата, защото вътре има хора, които изобщо нямат нищо общо с прокуратурата, с престъпна дейност, никога не са били разследвани, никога не сам чувал да имат нещо общо с престъпността. Има и мои лични приятели всъщност само аз не бях в оня списък. Има и други хора с влезли в сила присъди. Това не може да бъде правено от юрист. Като идвах насам срещнах Валентин Василев.

И той ли е?

- Оказа се, че и той бил в списъка. Няма нищо общо с прокуратурата. Много хора. Има хора да кажем един Петко Симеонов, който помня от телевизията и с него преди 5-6 години се запознах при една съвсем случайна среща. Видях го и него в списъка. Аз не искам да изреждам имена, но казвам, че повече от половината, а и по-голяма част просто нямат нищо общо. И това е там са сложени хора с най-голяма палитра. Обхваната е цялата, целия спектър на нашите политици. Ако кажем от тъмно сини до тъмно червени. И какъв е ефекта?

Какъв наистина?

- Манипулира се общественото мнение срещу прокуратурата. То няма никакъв разум в такъв списък.

Да обаче веднъж в една декларация на главна прокуратура казахте, че в кампанията срещу теб стои най- омразния политик в България не можах да се сетя кой е?

- Казала го е пресслужбата.

И ти не се сещаш?

- Аз не искам да персонифицирам този разговор кой е обичан, кой е мразен. Не е важно какво аз казвам или какво пресслужбата на прокуратурата казва, важно е какво казва народа.

А кое е голямата ти грешка за тези четири години?

-Много грешки имам. Пълен съм с грешки както казваше дядо ми, но сетих се като говорим за тези убийства за тази смърт. Има хора на които в един момент бяхме малко асистенти в юридическия факултети, а сома той подготвяше юристи. На една голяма част от юристите съм им водил упражнения по наказателно право, на други съм чел лекции в друг факултет след това и по повод на най... вижте колко парадоксално е една трагична смърт на колежка, за която съм чувал, че сестра и също е колежка съдия в Ямбол или Сливен...

Ямболската адвокатка имаш в предвид?

- Говоря за нея, но знам, че сестрата на покойната колежка също е юрист, на която също съм преподавал и е съдия, и то преди години. Разнасят се твърдения,че едно или друго лице имало категорични данни, че вече съм за съд, защото лично, с двете си ръце, със сатъра, съм я убил И ако не беше в. “Труд” да открие, че по това време съм бил в Либия на официална делегация по повод на българските медици, заедно с тогавашния министър на правосъдието Теодоси Симеонов и още един зам. министър на здравеопазването, никога нямаше да се сетя. Аз самия никога не си водя... да не говорим, че по начало малко пътувам, но още по малко от случаите, когато пътувам, се знае от медиите. Ако медиите не бяха го установили това... Това може ли да бъде една сериозна ситуация?

Не искаше ли да кажеш общество?

- Не. В никакъв случай обществото не се приема. Това е тесен кръг от хора и един висш магистрат го взема това нещо официално му било връчено, съобщават вестниците и той казва да това го внасям във ВСС. Висш магистрат и ако не бях в Либия, тогава какво щяхме да правим? Ако не бях в Либия? Аз това свободата на словото и демокрацията на мен не ми вреди, но когато тя се упражнява във реда на обществения интерес, във вреда на държавните институции, това е недопустимо. Сега на въпроса най-голямата ти грешка, аз отговорих пълен съм с грешки през този период. Никога няма да стигна да предавам съдържанието си до толкова ниско или до толкова битово равнище да предавам съдържанието на разговори, които съм имал с едни или други държавници или политици. Но върху прокуратурата и върху мен лично е упражняван сериозен натиск за всички по-лични днес обвиняеми. Всички по-лични обвиняеми. Разговори са водени всякакви. Сигурно съм се поддавал на натиск. Сигурно съм се поддавал. Човек много греши.

Добре, има ли случай, в който някой от по-известните политически лица да е ставал жертва на вътрешно партиен сблъсък?

- Аз не познавам вътрешнопартийния живот, но знам много добре за случай, в който един виден в миналото политик и държавник настояваха неговите партийни другари и ръководители да бъде обвинен. Но никога не бих...

Кой трябваше да бъде обвинен?

- Е той трябваше да бъде обвинен.

Кой кажи името. Той обвиняем ли е в момента?

- Обвиняем е. Даже има и дела в съда са внесени. Съда ще ги решава. И тази комична фигура заявява не мога да разбера обвинението така очевидно интелигентен човек...

Значи той е жертва на вътрешни...

- Не, не бих казал, че е жертва, но така или иначе са съвпаднали различни интереси.

Има ли натиск, участвал ли си в такъв натиск, свидетел ли си бил в КС, ВСС... Главна прокуратура вече до някъде каза...

- КС е орган в държавата, който този инструмент да не го съборя.

Не, остави го тука.

- КС е орган, който по начало, който аз не мога да коментирам. Нямам нито гражданско, нито... така не бих могъл да коментирам. То и по Конституция има толкова високи функции, че... Разбира се във вестниците четох най различни неща, които ме смутиха и ги намирам за абсолютно недопустими. Не бих си позволил и нямам право да коментирам нищо, което е свързано с КС, който трябва да е над всичко. Що се отнася до това има ли натиск върху ВСС, аз не знам, но моето лично мнение е, че има някакви опити за въвличане на ВСС в едни или други сценарии и в подкрепа на това мога да ми посоча, че едно лице, което иска да играе ролята на арбитър на морала в обществото, с будна гражданска съвест... Автор на редица такива морални кампании в миналото, които доведоха... включително и срещу бившия президент Желев, аз не бих искал да споменавам името му, по начало не желая да споменавам имена. Човек, който играе гласа на истината като говори през ноември месец с един престъпник, това и във вестниците излезе, който е на законно основание подслушван... Вижте какво казва по случая или по отношение... Като се вижда как той събира и фабрикува разни компромати срещу главния прокурор и казва: "...важното е да се шуми и да се поддържа напрежението по случая... ами да видим как в сряда ще сваля ВСС...". И това го казва човек, който иска да играе ролята на съдник на морала. Как ще свали ВСС? Как да го свали? Като орган да го отстрани и да сложи друг ВСС или влага в тази дума някакъв друг смисъл.

Какъв друг смисъл?

- Как ще свали. Аз не мога да го разбирам в онзи смисъл, нали. Това ли е морала на човек, който официално пише: "...аз изразявам съвестта на българските граждани и сега ще ви кажа някой неморални прояви, заради които искам ето тоя магистрат да бъде отстранен..." Ами това не е периода на хунвейбините и тези недостойни атака, те не са срещу мене, те са срещу българската държава, на мен не ми вредят.

Ти смяташ, че това е атака срещу държавността ли?

- Разбира се. Когато с такива престъпни методи се фабрикуват компромати и когато се включва един висш държавен орган като ВСС и такива хора включват ВСС в сценария си, те искат да го манипулират. Това си го казват. То излезе някъде и стана публично достояние. Аз не мога да видя моралното право на тези хора. Това е абсолютно недопустимо. Но общо взето това не са сериозни неща. Просто времето на тези промени, които се правеха в държавата, с групи граждани, които хвърлят камъни и които скандират и се събират чрез компютъра, това време е минало и няма да се върне никога. Пътят ни към присъединяването към Европа, към европейските държави изключва подобни политически инструменти.

Това направи ли те по-предпазлив сега? Само пред свидетели ли водиш разговорите си?

- Ако под всичко това имаш предвид тези нелепи кампании и упреци, които се отправят, трябва да си призная – да. И аз ще ти кажа и един смешен случай. Трябваше да разговаряме по служба с районния прокурор и окръжния прокурор на един далечен град миналата седмица. Не го направих, само защото се страхувах, пътищата са лоши, да не стане нещо с тях по пътя и, освен за тяхната сигурност, се страхувах.. Е, това можеше да бъде използвано за някакви кампании срещу мен, как съм ги убил.

Дотам ли?

- Дотам. Сега чета ново писмо до ВСС за смъртта на една колежка, която аз лично не познавам. Преди година или две е починала в дома си. Никога не съм я виждал през живота си, а смъртта и пак се свързва с мен.

То не започна ли всъщност със самоубийството на прокурора Джамбов?

- Не мога да кажа.. Но покойният Николай Джамбов съм го виждал само веднъж, година и половина преди да почине, в присъствието на две служителки. Поисках една преписка и два дена не я носят, накрая казвам: “Добре, къде е тая преписка, кажете му да я донесе”. Година и половина след това той се самоуби в присъствието на съпругата си и на една друга колежка. Не ми е удобно да коментирам тука лични неща и не е редно, но знам, че при огледа следователят е намерил цяла стихосбирка, посветена на тази колежка. Стихосбирка със стихове от лично естество. Разбира се, че е грозно и аз много добре знам. Разбира се, че е грозно самоубийството му да се използва като инструмент за атаки срещу мене. Вярно е и друго – имало е бележка, на която пишело “Главният прокурор да подаде оставка”. Вярно е, че неговата работа... значи по повод на тази преписка, за която ми казаха, че неправилно е взел преписка от чужда компетентност, отменил е нещо, което няма право да отменя, съединил е две преписки... спомням си, че тогавашният случай беше възложен на Инспектората, на тогавашния отдел “Следствен”, понеже вече е пенсионер, мога да го посоча, господин Ангел Ганев, много хора направиха писмени справки и се оказа, че има много сериозни нарушения, за което тогава внесох предложения до ВСС за дисциплинарното му наказание. И сега защо е писал тая бележка? Ясно, не ме харесва, но човека... съжалявам много за трагичната му смърт, но съм го виждам само веднъж преди година и половина и знам, че е военен, а си спомням, че беше с едни много силни, така, дълги коси до раменете. Така си спомням, че го попитах “не бяхте ли по-рано военен”, казва “бях”.

Ходиш ли често в МС?

- Е ходя по работа.

Какво е отношението на изпълнителната власт? Къде, при царя ли ходиш?

- Да, срещал съм се с премиера – и с предишния, и със сегашния. Смятам, че това е безусловно необходим диалог между държавни служители, между хора, на които държавата отделя немалки заплати, за да вършат работа. Тука имаше един комичен случай, тези контакти... Не е тайна, че така или иначе в управляващите един широк кръг от хора са ми приятели от асистентските години. Първо, юристите на една голяма част съм им водил упражненията значи са ми били студенти, други сме били един кръг асистенти, но аз не мога да приема тази ревност от страна на колеги. И имаше един комичен случай, когато ме питат "ти ходи ли в МС или не ходи". Значи въпроса беше срещна ли се с премиера или не. И аз отговарям, да, ходих в МС, но не при царя, а при бръснаря, при бай Руси, който е живата история на МС от 30 години насам.

Бай Руси?

- Бръснаря бай Руси

Той как се отнася към тези истории сега?

- Последния път като ходих гледам чете вестника анализира ситуацията. Погледна ме строго и каза: "Облаците на теб се сгъстяват". Така че има много точен поглед. И аз го разпитвам за едно време, за старите държавни ръководители, за тях ми е много любопитно. За проф. Лютов го разпитвах.

Значи облаците се сгъстяват, така ли?

- Облаците се сгъстяват и накрая той ми даде кураж, вика: "Ти ще гледаш закона, няма да гледаш сини-червени, ще гледаш закона..."

Ще си подаваш ли оставка, г-н Главен прокурор?

- Значи, ще ти отговоря, г-н Кеворкян, с думите на бай Руси... И той вика: "Запомни от мен - дребни риби не могат да свалят главния прокурор..."

Понеже стана дума за оставка, ще я подаваш ли?

- Възможно е, ако има основание.

Тъкмо щях да питам, кога?

- Дойде ли основанието, веднага.

Добре.

- Доволен ли си?

Просто съм любопитен. (показва карикатуритете на Борис Димовски и пуска песен на Висоцки) Знам, че ти е любима, защо ти е любима... В нея става дума, че много бързо ти е минал живота, че бързо си стигнал до пропастта...

- Това е заложено във всеки човек. Всеки си има някаква генетично обусловена жизнена философия или съдба, от която не може да избяга.

Ето Борис Димовски как те е видял...

- Това е един много почитан и голям български художник. Поклон до земя.

Свириш на цигулка с боксовата ръкавица.

- В интерес на истината нито съм добър цигулар, нито съм добър боксьор.

(коментират каррикатурите)

- Аз смятам, че такива клевети срещу мен които излязоха ако отиде човек в затвора и поиска да ги подпише там няма да се намери човек в затвора, който да подпише това, а нашия арбитър на морала ги фабрикува.

(коментират карикатурите)

- Прокуратурата трудно може да създаде доказателства, да ги манипулира. Може да забави едно разследване, да го ускори ... И да има механизъм, по който движението на всички по важни дела да се контролира от един независим орган, какъвто е министерството на правосъдието или при президента. И там да се знае едно дело като започне от МВР, следствие, прокуратура, кога свършва. Може да са 20, 50 дела, за да ги няма тези карикатури тука....

Как си със здравето?

- Понеже чувам приказки, обръщам се със официално обръщение към ВСС, МС и към цялото ръководство на парламента от утре да започне медицинска проверка, изследване, изпитание, физически, спортни, на всички тези. Готов съм да се явя на всякакви изпитания при условие, че и другите се явят. Целият ВСС, целият МС и от ръководството с председателя и с председателите на ПГ. И нека да се публикува това. Както в Америка - да се знае кръв, има картони, кой от какво е болен... Готов съм на всякакви изследвания. Смятам, че съм функционално доста добре, макар че човек не знае какво носи във в себе си.

А на детектор на лъжата?

- Веднага. Аз смятам, че това е един специфичен детектор на лъжата.

Ще трябва да направи един послеслов... Дата... Ккога си готов? До края на месеца?

- Да кажем, след 3 месеца

Защо след 3 месеца?

- До тогава ще станат по-ясно и на някой въпроси... Ще мога да отговоря по-точно. Да кажем, 6 април.

На 6 април смяташ, че нещо ще стане по-ясно какво или няма да ми кажеш?

- Тогава ще кажа.

Нещо да напишеш?

- Аз искам да предупредя престъпните кръгове, че прокуратурата ще използва всичката строгост на закона, ако някой се опитва да дестабилизира дейността на държавните органи и да извлича политически дивиденти от това. Българския народ има право на спокойствие, от добри условия за живот, а не от интриги, които водят до дестабилизиране и интриги в държавата.

Това предупреждение свързано ли е с 6 април?

- На 6 април ще има отговор.




Гласувай:
3



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: gerbsenior
Категория: Политика
Прочетен: 1810476
Постинги: 610
Коментари: 1666
Гласове: 3891
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031