Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.01.2010 21:56 - ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ - ТОВА СЕ КАЗВА ПОЛИТИК и ДЪРЖАВНИК!
Автор: gerbsenior Категория: Политика   
Прочетен: 1364 Коментари: 0 Гласове:
1



08.01.2009 г.
  петък
                     ЦВЕТАН ЦВЕТАНОВ - ТОВА СЕ КАЗВА ПОЛИТИК и ДЪРЖАВНИК!!!

image Снимка Дафинка Стоилова

С Цветан ЦВЕТАНОВ, вицепремиер и министър на вътрешните работи, разговаря Валерия Велева:

- В неделя се разделяте, г-н Цветанов, с председателския пост в ГЕРБ - партия, в чието изграждане вложихте много усилия. Няма ли да ви е мъчно?

- Не. Всичко, което сме направили досега - структурите в цялата страна, подбора на хората, идеите, програмата - сме го направили заедно, в екип с лидера Борисов. Затова не изпитвам мъка, че няма да бъда председател на партията. Знаете, че станах такъв (по негово предложение) заради законовата невъзможност Борисов да я оглави, когато бе кмет. За мен по-важно е, че оставам един от най-големите съмишленици на партията. Чувствам се част от нейните успехи: за 5 години ГЕРБ стана първа политическа сила и днес има правителство с най-голямата парламентарна група от 116 депутати. Това не е малко!

- Даже е феномен. Някои казват, че ГЕРБ повтаря феномена НДСВ. Мислили сте си, че може да повторите и драматичното развитие на НДСВ?

- Има голяма разлика между феномена НДСВ и това, което направи ГЕРБ. През 2001 г. НДСВ стъпи на еуфорията около личността на царя. Но НДСВ нямаше структури, нямаше представители в местната власт. НДСВ влезе директно в централното управление и се превърна в партия на властта. Докато ГЕРБ започна своето развитие от сдружението, после изградихме структури във всички градове. Този процес започна 3-4 месеца след изборите (2005 г.), когато нямаше предизборна обстановка. Хората обаче пълнеха залите и виждаха в Борисов промяна. Тогава съзряхме необходимостта от създаването на нов политически проект. За това време обиколих 3-4 пъти България, няма селище, което да не съм посетил. По 5-6 часа съм провеждал срещи с хората. Огромни усилия положих, но си струваше.

- Навремето Костов, когато създаваше СДС, също обиколи няколко пъти България. Днес неговата партия се намира в дъното на класацията. Не се ли опасявате, че негативите от управлението ви, които несъмнено ще дойдат, ще се стоварят и върху ГЕРБ по начина, по който това стана със СДС?

- Не бих искал сега пък със СДС да правим сравнение. СДС също бе функция на емоцията, на ентусиазма и желанието за промяна. И обиколките на г-н Костов също са били на база еуфория. Всички гласувахме за синята идея, защото вярвахме, че СДС ще направи промяната. След това обаче дойде разочарованието, когато видяхме как нечисти интереси замениха синята кауза. Ние заложихме на нови лица, на хора с друг морал, на хора, които са се реализирали в живота, в професията. Това е силната страна на ГЕРБ.

- Но те пък новите лица нямат политически опит!

- Да, укоряват ни, че нямаме политически опит, но аз не бих искал да приема опита на нашите политици от последните 18 години. Защото, ако те бяха добри, може би днес нямаше да ви давам интервю в качеството ми на министър на вътрешните работи и председател на най-голямата партия.

- Как ви изпуснаха да се промушите във властта такива изпечени партии като БСП и ДПС? Чувала съм от техни водещи политици, че просто са проспали новата сила, която израства под килима им. Каква конспирация направихте?

- Никаква конспирация! Те не усещаха раждането на новото, защото бяха замаяни от управлението си. Фокусираха цялото си внимание върху Борисов и просто ме изпуснаха. Както изпуснаха и самия Борисов. Те не забелязаха нито моята работа в страната, моите срещи с избирателите, нито влиянието, което Борисов си изграждаше. Това бе един проспан от тях период и подценяване на заряда и силата на ГЕРБ. За което им благодаря! Едва когато Борисов стана кмет, усетиха какво са направили. След това се концентрираха да го удрят политически само него. Вярно, Борисов бе човекът, който помпаше и даваше парата в управлението на страната през 2001-2005 г., той имаше най-висок рейтинг в държавата, който се прехвърляше и към правителството на царя.

- Но когато се редеше кабинетът на триадата, това влияние на Борисов не бе оценено от Симеон.

- Да. А Борисов прояви изключителна лоялност към Симеон. Спомням си през април 2005 г. едно посещение в Германия, когато заедно с Борисов се срещнахме с нашите големи приятели от фондация “Хайнс Зайдел”. Тогава немски политици и експерти, наши партньори в съвместната работа между МВР-България и МВР-Бавария, за първи път лансираха пред Борисов идеята той да обмисли вариант за създаване на политически проект. Тогава той каза: “Не, няма да участвам в такъв политически проект, защото желанието на Симеон е да бъда водач на две парламентарни листи. Поел съм този ангажимент, не мога да не го изпълня, защото съм лоялен човек”.

После обаче, когато се формираше кабинетът на тройната коалиция, дойде предателството на царя. Борисов бе зачеркнат като възможност да е част от политическата визия за някое от силовите министерства - МВР или МО. Това бе първият сигнал за елиминирането на най-одобрявания човек от обществото в лицето на Борисов. Тогава той реши да напусне МВР. А пък аз получих най-неприличното предложение в своята 18-годишна кариера в МВР - да напусна също системата на МВР.

- Защо повярвахте в това “неприлично” предложение? Как едно ченге изведнъж решава, че може да стане партиец?

- Никога не съм си представял, че мога да бъда партиец! Ако някой ми го бе казал година преди това, щях да го гледам с насмешка. Съвместната ни работа с Борисов от 2001-2005 г. създаде между нас усещането за екипна игра, за искреност в отношенията ни. Бях спечелил уважението и доверието на Борисов да мога да му казвам нещата с истинските имена, а не да изпадам в ситуацията на царедворец, да се възторгвам само колко сме велики. Запазих си правото - и затова му благодаря страшно много - да има откровен диалог помежду ни. Когато сме разговаряли двамата - и в МВР, и в кметството, и в партията - винаги съм се чувствал като равен с равен. С това си отношение Борисов ме спечели да тръгна с него, защото по принцип аз не съм авантюрист.

- Някои и досега смятат, че може да се вбие клин в тандема Борисов - Цветанов, че може да се отвори пукнатина. Имат ли основание?

- Хубавото е, че в този период (2001-2005) аз останах политически незабележим. Опонентите подценяваха моите качества и това ми помогна да си свърша работата в партията...

- Тихо, кротко и на сянка.

- Тихо, кротко и на сянка, което пък ме правеше много по-работоспособен в тежката организационна дейност. Да, имаше опити да се вкара клин помежду ни. Но тези, които ги правеха, не знаеха, че доверието в тандема Борисов - Цветанов е градено с години в различни ситуации и човекът, който вярваше в моите качества, бе Борисов. Пред нас никога не е стоял конфликт кой да оглави партията. Винаги съм разглеждал работата си на екипния принцип.

- Знам, че Борисов особено държи на този ред - всеки да си знае мястото. Получавали ли сте предложения или пък финансови изкушения да напуснете Борисов и ГЕРБ?

- Да, Борисов разполагаше с такива информации, които ми е споделял, за моята финансова обезпеченост, която да ме накара да напусна или да предам каузата на ГЕРБ. Но тези, които са чертали този сценарий, не ме познават.

- Има ли между вас и Симеон Дянков конкуренция за влияние в правителството и кой да е по-близо до Борисов? Чувала съм и такава версия.

- Всички членове на МС работим като екип. Всеки има право на мнение и всеки аргументира своята позиция. А решенията се вземат колективно от МС. Борисов наложи тази работеща атмосфера. Така че и в тази посока няма възможност за сценарий.

- Какво може да ви скара с Борисов?

- Никога не съм се замислял по такъв въпрос. Влязъл съм в нещо, което искам да го правя със сърце и с душа, и когато почувствам, че съм се изчерпал или че съмприключил, бих излязъл. Но по същия начин, по който съм влязъл - с чувството на удовлетвореност от това, което съм направил.

- Ако тази вечер например имате ангажимент със съпругата си и с Борисов по едно и също време, какво ще направите?

- Той винаги ще ме разбере. Знае колко много държа на семейството. Също така и съпругата ми ще ме разбере, ако ангажиментът ми е заедно с Борисов и трябва да бъде направен.

- Защо точно вас ви удариха в личния живот?

- Явно това е било част от сценария срещу влизането на такива хора като мен в политиката. Когато няма какво да извадят от миналото ми, от работата ми, защото съм бил само награждаван, удрят това, за което знаят, че държа най-много - на моите прекрасни деца и на моята прекрасна съпруга. И бе направено по един недостоен, мръсен начин - четири месеца преди парламентарните избори да внушат, че вместо да обикалям и да правя структури, аз си правя допълнителни развлечения...

- ... Правите извънбрачни деца.

- ... а пък съпругата ми се грижи за децата в къщи. Вярно е, че при моите отсъствия тя пое голямата отговорност за отглеждането на дъщерите ни, но като минаха изборите се видя, че това дете (извънбрачно - б. а), което се очакваше, го няма. И жълтата преса спря с тази атака. Но сега пък почнаха да удрят съпругата ми от друга страна, да я изкарат най-леката жена, която с поведението си да ме компрометира и дискредитира. Тези хора не знаят колко дълго е градено доверието помежду ни в съвместния ни живот - четири години като гаджета и още 16 години като семейство.

- Тези клюки създадоха ли дискомфорт между вас в семейството?

- Не. Тези публикации сплотиха още повече семейството ни. Най-разстроена в тази ситуация се оказа тъщата. Когато излезе първото писание за съпругата ми, спомням си малката ни дъщеря Василена имаше рожден ден, беше на 25 ноември, тя правеше 7 години. Събрахме се на семейно тържество и когато посрещнах на вратата тъщата, тя ме гледаше толкова притеснена и отчаяна. Попитах я: “Майко, какво става?” Тя почти през сълзи ми каза: “Притеснявам се за всичко това, което се пише за Деси”. Отговорих й: “Преди 6 месеца ти ме подкрепи, когато имаше публикации за мен. Бъди убедена, че никой по никакъв начин не е в състояние да промени отношението и поведението ми към семейството”. Тогава тъщата направи една страхотна усмивка и... нещата останаха зад гърба ни.

- Понякога мислили ли сте си за цената, която плащате, и дали си заслужава?

- Сега осъзнавам, че политиката действително е мръсна работа. Никога не съм си я представял така - че трябва да търсиш компромати, за да дискредитираш опонента си. Тези, които участват и може би ще продължат да участват в писането на такива публукации, явно целят едно: Цветанов да бъде свален на колене, да се превърне в послушник. Няма да стане! Винаги съм казвал, че политиците, публичните личности, трябва да бъдат достъпни за обществото, но това трябва да става на принципна основа. Аз нямам тайни от никого, но не приемам този подход - да търсиш форма и начин, за да направиш зависим даден политик. Цветанов няма да се поддаде! Това е цената, която плащам, влизайки в политиката. Иначе политиката не ме е променила, аз съм с приятелите си отпреди 15-20 години, а това е най-важното да бъде съхранен един човек.

- Защо не осъдихте жълтите вестници, които ви оклеветиха?

- Говорих с премиера по този въпрос. Той ми каза: “ Не се занимавай с нещо, което няма да има резултат”.

- Да се върнем в политиката. Има сериозни критики срещу депутатите ви. Оценяват ги като придатък към кабинета, машинки за гласуване, хора, на които липсва инициативност. А и рейтингът на парламента пада, въпреки пълната зала. Защо?

- Откъде сте си създали такова впечатление? Парламентът работи, приемат се закони, имаше извънредни сесии, депутатите работят в комисии. Не съм съгласен с вашата оценка. Нима не е нормално депутатите да ходят на работа, да е пълна парламентарната зала? Хората това искаха. Да не би да е нормално това, което прави опозицията: критикуват парламента, а самите те не ходят на работа. Не съм съгласен с подобна теза, която ми задавате като въпрос. Нашите депутати са уважавани хора в своите населени места. Като цяло може да са неразпознаваеми в национален мащаб, но в регионите си те са участвали активно в изграждането на партията. Така че нека не разглеждаме всичко в страната от позицията на жълтите павета в столицата.

- От какво искате да предпазите партия ГЕРБ?

- От това, което доведе до срива на всички останали партии през последните 20 години - да не забравяме там, откъдето сме тръгнали. Забравим ли това, значи сме се станали като всички други партии.

Личният интерес трябва да остане на заден план. Политиката в името на хората е отговорност, допълнително натоварване с лишения в личния ти живот. За последните 8-9 години, откакто сме заедно с Борисов, най-много съжалявам, че пропуснах да се радвам на израстването на моите деца. Това време бе толкова натоварено за мен, че мина като един миг и не усетих, че малката ми дъщеря се роди и вече е на 7 години. Сега, като си говорим със съпругата ми, споделяйки желанието си да имаме и трето дете, тя ми казва: “Няма проблем, ти просто не усети нищо от гледането на малката!”

- На път ли е вече третото ви дете?

- През февруари-март ще започнем да работим с нея по въпроса.

- Успех! Имате ли страх за живота си, за семейството си?

- Не коментирам тази тема.

- Акцията “Наглите” ви изстреля на върха на общественото одобрение. Ако убийството на Боби Цанков обаче остане неразкрито, това няма ли да срине отново имиджа на МВР?

- Всяка успешна операция издига авторитета на ведомството независимо кой е министър. Не смятам, че успехът по “Наглите” е връх в кариерата ми, защото това е плод на колективна работа на огромен екип. Аз съм колективен играч. И в партията, и в МВР.



Тагове:   казва,   държавник,


Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: gerbsenior
Категория: Политика
Прочетен: 1810710
Постинги: 610
Коментари: 1666
Гласове: 3891
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031