
Прочетен: 2021 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 26.09.2010 10:59
2.
Емоционална памет ли, какво всъщност значи това във философски смисъл, не е ли паметта по същността си една, а само нейното съдържание да бъде различно? – попита ме Павел Вежинов.
- Не, Павле, само в най-абстрактен концептуален смисъл паметта се обозначава с едно единствено понятие, както човекът изобщо например се обозначава с едно общо понятие. Но всеки жив човешки индивид никога не е човек изобщо, той е мъж, жена или дете.
МЪЖ, ЖЕНА или ДЕТЕ.
По принципно същия начин християнският БОГ, по-точно казано – БОГЪТ в християнската религия далеч не е просто ИЙСУС ХРИСТОС; християнският БОГ е ТРИЕДИНЕН – БОГ-ОТЕЦ, БОГ-СИН, БОГ-ДУХ. И цялата непреодолима разлика между КАТОЛИЦИЗМА и ПРАВОСЛАВИЕТО се заключава в иначе простичкото, но фундаментално обстоятелство, че двете форми на християнството структурират, подреждат, йерархизират тази ТРОЙЦА по различен начин – католицизмът поставя на ВТОРО място БОГ-СИН, православието поставя на ВТОРО място БОГ-ДУХ.
Така е и с формите на паметта – източният човек, западноевропейският човек и североамериканецът подреждат по различен начин трите основни форми на паметта – РАЦИОНАЛНАТА, ЕМОЦИОНАЛНАТА и ВОЛЕВАТА...
- Хайде бре, я чакай малко с паметта - колко хора го знаят това за разликата между католицизма и православието? Аз съм бил приятел с Патриарх Кирил, академик, образован историк, защо нищо такова не ми е казвал?
Защо не ти е казвал това Патриарх Кирил?
Патриарх Кирил е висш църковен деятел, Павле, Патриарх Кирил не е философ на релиигията. Той отлично знае на кой църковен събор и кога е прието православното структуриране на Светата Тройца, но той нито знае, нито иска да знае ЗАЩО е прието именно това структуриране, което е фундаментално различно от католическата западно-римска църква.
Формата на религията представлява СПОНТАННА ЕМАНАЦИЯ на формата на социума.
СПОНТАННА!
Западно-Римската империя е фундаментално различна от Източно-Римската империя. В периода на ранното християнство Западно-Римската империя се парциализира и разпада, поставяйки началото на различните една от друга западно-европейски нации и държави; в същия този период Източно-Римската империя постоянно се консолидизира в лицето и под името на Византия. Това са фундаментално различаващи се социални процеси. Именно дълбинната разлика между тези два социални процеси на Запад и на Изток прониква и като разлика между католическата и православната църква.
Не ти ли прави важно впечатление например нещо съвсем просто на пръв поглед – казваме Българска православна църква, но поляците казват Католическата църква на Полша.
/продължава.../
Из ,,По следите на изгубеното време"...
С ПАВЕЛ ВЕЖИНОВ на ПРИКАЗКА за МАРСЕЛ ПР...
26.09.2010 18:25