Постинг
08.01.2011 15:08 -
ЗАЩО непрекъснато питаме ЗАЩО?
Автор: gerbsenior
Категория: Политика
Прочетен: 802 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 08.01.2011 15:11

Прочетен: 802 Коментари: 0 Гласове:
5
Последна промяна: 08.01.2011 15:11
08.01.2011 г.
събота
ЗАЩО непрекъснато питаме ЗАЩО?
Какъв е действителният смисъл и докъде се простира изобщо смислеността на фундаменталният въпрос "ЗАЩО?"
ЗАЩО задаваме въпроса ЗАЩО?
Какъв отговор очакваме да получим, когато задаваме този въпрос?
Толкова ли е важен този очакван и търсен от нас отговор?
КАКВО се случи?
КАК се случи?
ЗАЩО се случи?
От хилядолетия насам е прието да се мисли, да се пише и да се говори, че въпросите "КАКВО?", "КЪДЕ?", "КОГА?", "КАК?" и "ЗАЩО?", зададени спрямо някакво събитие, подбуждат човека към получаване на знания, които са в основни линии достатъчни за разбиране и обясняване на всичко станало и случило се.
От всички тези въпроси обаче поне за философията и науката сякаш най-важен е въпросът "ЗАЩО?".
И защо е най-важен въпросът "ЗАЩО?"?
Ами затова, защото неговият отговор ни давал знание за ПРИЧИНАТА на това, което е станало, става или ще стане.
А знаем ли причината, казвали още древните гърци, значи знаем всичко важно, което ни е нужно да знаем за нещата, събитията и процесите в света, т.е. в природата, в обществото, в човешкото тяло и в човешката душа.
Така че в основни линии може и трябва да се приеме за безспорно - отговорът на въпроса "ЗАЩО?" е отговор-знание за ПРИЧИНАТА на нещата, събитията и процесите.
Същевременно пак от дълбока древност идва популярното като знание и устойчиво като убеденост в неговата истинност твърдение, че "ВСИЧКО НА ТОЗИ СВЯТ ИМА СВОЯТА ПРИЧИНА" или, казано по друг начин, "НИЩО НА ТОЗИ СВЯТ НЕ СТАВА БЕЗ ПРИЧИНА".
В историята на човешката мисъл и философия обаче съществуват поне двама гениални философи-учени, които са поставили под фундаментално съмнение нашата човешка способност да знаем какво точно е това нещо, което наричаме причина.
Първият е АРИСТОТЕЛ, най-дълбокият изследовател на причинността и видовете причини в антична Гърция.
Ако е вярно - разсъждава Аристотел -, че всяко нещо на този свят има своята причина, то в своето познание човекът ИЛИ трябва да стигне до едно ПОСЛЕДНО нещо и до неговата ПОСЛЕДНА /крайна, финална/ причина, ИЛИ ще трябва да приемем съществуването на така наречената ЛОША причинност, според която ние никога не можем да знаем докъде точно сме стигнали в своето познание, ПОНЕЖЕ МОЖЕ ДА НЕ СМЕ СЕ ДОБРАЛИ ТЪКМО ДО НАЙ-ВАЖНАТА ОТ ВСИЧКИ ДРУГИ ПРИЧИНА.
Самият Аристотел дава предпочитание на първата от двете алтернативни възможности, като става основоположник на учението за КРАЙНАТА /ФИНАЛНА/ ПРИЧИНА, с което всъщност разделя всички причини на два рода - емпирични и финални причини, с определяща роля, естествено, на финалните причини.
Пък и за финални причини в множествено число според него имаме основание да говорим само дотолкова, доколкото съществуват напълно независими един от друг класове от неща и явления - природа и човек, например.
Вторият от двамата велики, за които споменавам тук, е Дейвид Юм. От него тръгва и започва не само философията на Имануел Кант, но и теоретичната физика - по собственото му признание -, на Алберт Айнщайн.
Дейвид Юм е категоричен - човешкият сетивен опит действително констатира наличието на причинни връзки в природата, но по никакъв начин не констатира и не може да констатира тяхната необходимост, камо ли пък всеобщност. Да, милиони години подред Слънцето е изгрявало всяка сутрин, но от това по никакъв необходим начин не следва, че утре то пак ще изгрее.
събота
ЗАЩО непрекъснато питаме ЗАЩО?
Какъв е действителният смисъл и докъде се простира изобщо смислеността на фундаменталният въпрос "ЗАЩО?"
ЗАЩО задаваме въпроса ЗАЩО?
Какъв отговор очакваме да получим, когато задаваме този въпрос?
Толкова ли е важен този очакван и търсен от нас отговор?
КАКВО се случи?
КАК се случи?
ЗАЩО се случи?
От хилядолетия насам е прието да се мисли, да се пише и да се говори, че въпросите "КАКВО?", "КЪДЕ?", "КОГА?", "КАК?" и "ЗАЩО?", зададени спрямо някакво събитие, подбуждат човека към получаване на знания, които са в основни линии достатъчни за разбиране и обясняване на всичко станало и случило се.
От всички тези въпроси обаче поне за философията и науката сякаш най-важен е въпросът "ЗАЩО?".
И защо е най-важен въпросът "ЗАЩО?"?
Ами затова, защото неговият отговор ни давал знание за ПРИЧИНАТА на това, което е станало, става или ще стане.
А знаем ли причината, казвали още древните гърци, значи знаем всичко важно, което ни е нужно да знаем за нещата, събитията и процесите в света, т.е. в природата, в обществото, в човешкото тяло и в човешката душа.
Така че в основни линии може и трябва да се приеме за безспорно - отговорът на въпроса "ЗАЩО?" е отговор-знание за ПРИЧИНАТА на нещата, събитията и процесите.
Същевременно пак от дълбока древност идва популярното като знание и устойчиво като убеденост в неговата истинност твърдение, че "ВСИЧКО НА ТОЗИ СВЯТ ИМА СВОЯТА ПРИЧИНА" или, казано по друг начин, "НИЩО НА ТОЗИ СВЯТ НЕ СТАВА БЕЗ ПРИЧИНА".
В историята на човешката мисъл и философия обаче съществуват поне двама гениални философи-учени, които са поставили под фундаментално съмнение нашата човешка способност да знаем какво точно е това нещо, което наричаме причина.
Първият е АРИСТОТЕЛ, най-дълбокият изследовател на причинността и видовете причини в антична Гърция.
Ако е вярно - разсъждава Аристотел -, че всяко нещо на този свят има своята причина, то в своето познание човекът ИЛИ трябва да стигне до едно ПОСЛЕДНО нещо и до неговата ПОСЛЕДНА /крайна, финална/ причина, ИЛИ ще трябва да приемем съществуването на така наречената ЛОША причинност, според която ние никога не можем да знаем докъде точно сме стигнали в своето познание, ПОНЕЖЕ МОЖЕ ДА НЕ СМЕ СЕ ДОБРАЛИ ТЪКМО ДО НАЙ-ВАЖНАТА ОТ ВСИЧКИ ДРУГИ ПРИЧИНА.
Самият Аристотел дава предпочитание на първата от двете алтернативни възможности, като става основоположник на учението за КРАЙНАТА /ФИНАЛНА/ ПРИЧИНА, с което всъщност разделя всички причини на два рода - емпирични и финални причини, с определяща роля, естествено, на финалните причини.
Пък и за финални причини в множествено число според него имаме основание да говорим само дотолкова, доколкото съществуват напълно независими един от друг класове от неща и явления - природа и човек, например.
Вторият от двамата велики, за които споменавам тук, е Дейвид Юм. От него тръгва и започва не само философията на Имануел Кант, но и теоретичната физика - по собственото му признание -, на Алберт Айнщайн.
Дейвид Юм е категоричен - човешкият сетивен опит действително констатира наличието на причинни връзки в природата, но по никакъв начин не констатира и не може да констатира тяхната необходимост, камо ли пък всеобщност. Да, милиони години подред Слънцето е изгрявало всяка сутрин, но от това по никакъв необходим начин не следва, че утре то пак ще изгрее.
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари