Прочетен: 6774 Коментари: 10 Гласове:
Последна промяна: 07.07.2011 22:31
ЗИГМУНД ФРОЙД
„ВЪВЕДЕНИЕ в ПСИХОАНАЛИЗАТА”
Моят изследователски интерес към учението на Зигмунд Фройд не беше продиктуван от намерението да ставам психоаналитик.
Още при работата си по първата ми докторска дисертация на тема „ИСТИНА и НАУЧНО ТВОРЧЕСТВО” аз се изправих пред въпросите за същността, значението и ролята на ИНТУИЦИЯТА и НЕСЪЗНАВАНОТО в творческия процес изобщо и в научното творчество по-специално.
Години по-късно изследвах и написах книга за АНТРОПОГЕНЕЗАТА, в процеса на работата върху която ми стана съвършено ясно, че както в своя индивидуален, така и в своя социален живот хората далеч далеч не мислят, не действуват и не сътворяват своите културно-цивилизационни ценности и норми само и дори главно по един целенасочен, съзнателен начин.
Нито традициите, нито моралните норми, нито езикът се създават от хората с една предварително промислена и осъзната цел. Напротив – СПОНТАННОСТТА в човешкия личностен и социален живот често играе определяща по значението си роля.
Ами ВЯРАТА?
Ще печатам отвреме навреме оригинални текстове от лекциите на Зигмунд Фройд по „ВЪВЕДЕНИЕ в ПСИХОАНАЛИЗАТА”, а така също и мои собствени разсъждения и коментари.
+
|
|
|
ЗИГМУНД ФРОЙД
„С две от своите твърдения психоанализата оскърбява целия свят и си навлича неговата неприязън: първото от тях влиза в разрез с един интелектуален предразсъдък, второто - с морално-естетичен.
Не бива да подценяваме тези предразсъдъци, те са нещо могъщо, останало от полезни, дори необходими етапи на човешкото развитие. Поддържат се от силите на чувствата и борбата срещу тях е тежка.
ПЪРВОТО от тези неприятни твърдения на психоанализата гласи, че душевните процеси по същество са НЕСЪЗНАВАНИ; съзнават се само отделни елементи и актове от цялостния душевен живот.
Спомнете си, че противно на това ние сме свикнали да отъждествяваме психичното със съзнаваното. Дори смятаме съзнанието за определящо естеството на психичното, а пихологията дефинираме като наука за съдържанието на съзнанието. И това отъждествяване е за нас така самопонятно, че всяко възражение срещу него ни изглежда очевидна безсмислица.
И все пак психоанализата не може да не възрази, не може да се съгласи с идентичността на съзнавано и душевно. Нейната дефиниция на душевното гласи, че то е съставено от емоционални, мисловни и волеви процеси, и тя застъпва тезата, че има НЕСЪЗНАВАНО МИСЛЕНЕ и НЕСЪЗНАВАНА ВОЛЯ.
Ала още с това си твърдение психоанализата се лишава от симпатиите на всички привърженици на трезвата научност и създава около себе си подозрението, че е някакво фантастично тайнствено учение, което работи на тъмно и иска да лови риба в мътна вода...
ВТОРИЯТ ПОСТУЛАТ, който психоанализата обявява за едно от своите открития, твърди, че за възникването на нервните и душевните заболявания огромна, неоценена досега роля играят НАГОНИ, които могат да се определят САМО като СЕКСУАЛНИ както в тесния, така и в по-широк смисъл.
Нещо повече – че СЪЩИТЕ СЕКСУАЛНИ НАГОНИ имат немалък дял за създаването на най-висшите културни, художествени и социални творения на човешкия дух.
Според нас ОТВРАЩЕНИЕТО от този резултат на психоаналитичните проучвания е главният източник на съпротивата, с която се сблъска психоанализата.
ИСКАТЕ ЛИ ДА ЗНАЕТЕ КАК СИ ОБЯСНЯВАМЕ ТОВА?
Ние смятаме, че цивилизацията се е създала под натиска на жизнената необходимост ЗА СМЕТКА на удовлетворяването на нагоните и че тя до голяма степен се създава отново и отново, тъй като ВСЕКИ НОВ ИНДИВИД, който влиза в човешкото общество, ПОВТАРЯ ТАЗИ ЖЕРТВА – лишава се от нагонното удовлетворяване заради благото на общността...
ОБЩЕСТВОТО НЕ ПОЗНАВА ПО-ГОЛЯМА ЗАПЛАХА ЗА СВОЯТА КУЛТУРА от тази, която би се породила при освобождаването на сексуалните нагони и тяхното насочване към първоначалните им цели.
Ето защо обществото не понася споменатото откритие на психоанализата и се мъчи да го заклейми като естетически отблъскващо, морално осъдително и опасно. Но подобни възражения са безсилни пред обективния резултат на научната работа.
За жалост на човешката природа е присъщо ДА СМЯТА ЗА НЕВЯРНО ОНОВА, КОЕТО И Е НЕПРИЯТНО... Тъй че обществото превръща неприятното в погрешно, оспорва истината на психоанализата с логични и обективни аргументи, които обаче произлизат от емоционални източници...”
МОЙ КОМЕНТАР
Проблемът за конфликтния характер на връзката „ИНДИВИД - ОБЩЕСТВО”, поне що се отнася до европейската цивилизация, е изначален - поражда се още в антична Гърция и по него се води полемиката на Аристотел с Платон /Скъп ми е Платон, но истината ми е по-скъпа/.
Като автор на първата световно значима теория за идеалната държава, Платон отдава приоритет на общото, на социума, на държавата, докато Аристотел смята индивида, единичното за по-важни от държавата и общото.
Следователно, Зигмунд Фройд започва и тръгва от един класически философски проблем, но го превръща в център на психоаналитичното учение и му придава фундаментална значимост и важност за формирането на индивидуалната човешка психика
Само че...
Само че ако Зигмунд Фройд се окаже прав, когато твърди, че ОБЩЕСТВОТО НЕ ПОЗНАВА ПО-ГОЛЯМА ОПАСНОСТ ЗА СВОЯТА КУЛТУРА от опасността, която би се породила от освобождаването на сексуалните нагони от репресията на обществените норми, то май днешният човек яко е нагазил в зоната на тази най-голяма опасност.
Какво заключение и каква психоаналитична диагноза би дал Зигмунд Фройд на днешното порнографско глобално интернет-общество? Може би деградацията на културата е необратима? Може би социално репресираният сексуален нагон окончателно е взривил така трудно изгражданата човешка нравственост?
Във всеки случай извращението не винаги е всеобща философия, а определен кръг философи винаги са клоняли към философия на извращенията, като загфрид и последователите му... от т.нар. "психология на тълпата".
Не е толкова лесно, слава Богу!
08.07.2011 11:18
Поздравления! :)
08.07.2011 11:26
Едно германско тигърче видяло, че малкия Зигмунд имал нова топка и му я взел насила. Зиги изплакал "Ти ме мразиш, защото съм еврейче". Тигърчето го погледнало в недоумение и казало: "А бе ходи си еби майката, бе Зиги".
Когато пораснал Зигмунд получил писмо от баща си, че го лишава от наследство и не можал да спи добре цяла нощ. На сутринта успял да се унесе за минута и сънувал епизода от детството си, когато тигърчето му казало да си ебе майката. Събудил се потънал в пот и си казал "Ахаааа!". В същият момент усетил миризмата на прясно сготвени палачинки носеща се от от кухнята и изревал : "Мутееер!"
Това, което малцина знаят е че самият Фройд не се е натискал да става популярен и да спасява света с ученията си. Неговият племеник в Америка Едуард Бърнейс (Edward Bernays) го прави известен, защото използва теориите му за поставяне на началото на рекламата и връзки с обществеността или с други думи масова манипулация. Фройд е бил много закъсал за пари и е бил гонен като евреин и племеникът му предлага да му помогне финансово като в замяна да има право върху публикуването и издаването на терориите му.
Без Едуард Бърнейс сега нямаше и да сте чували за Фройд.
п.п в предишния постинг забравих да кажа, че малкият Зиги се е събудил е ерекция и оплескани гащички.
За жалост на човешката природа е присъщо ДА СМЯТА ЗА НЕВЯРНО ОНОВА, КОЕТО И Е НЕПРИЯТНО... Тъй че обществото превръща неприятното в погрешно, оспорва истината на психоанализата с логични и обективни аргументи, които обаче произлизат от емоционални източници...”