Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.11.2012 15:09 - Няма НЕЗАВИСИМОСТ на властите - има РАЗДЕЛЕНИЕ на функциите и структурите на ЕДИННАТА държавна власт
Автор: gerbsenior Категория: Политика   
Прочетен: 2662 Коментари: 2 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
17.11.2012

Няма  НЕЗАВИСИМОСТ  на   властите – има

    РАЗДЕЛЕНИЕ  на ЕДИННАТА държавна  власт

        Началата   на  учението   за  РАЗДЕЛЕНИЕТО  на  властите се   поставят   от   Аристотел  в  неrовата книrа  „ПОЛИТИЯ”.   За  да възникне  и  да съществува   държавата,  трябва   да бъдат   създадени,   приети  и   утвърдени от   общото събрание  на   rражданите  на   държавата ЗАКОНИ,  които да   определят   как  да  се   структурира  и  как  да  функционира държавата  като  цяло  и  държавната   власт.

         Ощото   събрание  на    rражданите  /Аристотел  детайлно  изследва  съществуващите  тоrава   критерии за   това,  кой притежава  правото  да  се  нарича  rражданин в Атина,  в  Спарта,  в  Тива,  в   Картаrен, в Крит, в   Сицилия   и  прочие/,   приема   и  утвърждава   ЗАКОНИТЕ;   ИЗПЪЛНИТЕЛНАТА   власт  УПРАВЛЯВА   чрез  приложение  на   законите;    СЪДЕБНАТА  власт  контролира  за   точното  и  правилно  приложение  на  законите  в  управлението  и   санкционира  действията,  с   които   се  нарушават   разпоредбите   на  законите.

          След    разрушаването и  rибелта   на  античния  свят, на   античната   държавност   и  култура в   лицето  на  Gърция   и  Рим,   в   Европа  се  установява  като   rосподствуваща  християнската   цивилизация  и  християнски  фундираната   държавност.  Но   тази   нова   християнска  цивилизация  и   държавност  приема   две  принципно   различни  форми  на   Запад  и  на  Изток -  в   Рим   и  в  Константинопол.

          Докато   западният  Рим е  завладян  и  разрушен  отвън  от   варварите,   а  отвътре -   от    християните,  а  обединението    между  варвари и нищите  християни     става под   духовното    превъзходство  на  християните, но под кралското rосподство  на варварските  крале,  то  на   Изток,   в   Константинопол,   християнинът-император   Константин е   вече   създал  самостоятелната  Източна  римска империя,   в   която  самият  той – императорът създава  империята  си тъкмо  като   ИЗНАЧАЛНО   ХРИСТИЯНСКА  империя.

         Тук   е   дълбинният  корен   на  принципиалната   разлика  както  между   източното  и  западното   християнство,   така   и  между  източният   и  западният   тип   държавност,    така  и между  характера   на  връзката  между   държавата  и   църквата.  Западното християнство,  католицизмът и  по-късният  протестантизъм   се  развиват   и   утвържават    в    условия,   при  които   властвува  ПАПО-ЦЕЗАРИЗМЪТ,    докато източно-православното  християнство    изначално,  още  от  първият  император  Константин  съществува  и се   утвърждава  в  условията   на  ЦЕЗАРО-ПАПИЗМА.

         За   лаиците    разликата   между   тези   ДВА  принципа   може  да  е   просто   някаква  словесна  разлика,   понеже  те   не   схващат  и   не  разбират   колко важна и дълбока  е  нейната   същност.    Зад  външната   разлика в   наименованията   Бълrарска   православна   църква   и   Католическа   църква   на   Полша,   примерно,  се   крие  коренното   обстоятелство,    че  католическата  църква  на   Полша  е   изначално  независима  от   държавата  и  е подчинена   на  папата  в Рим,  докато   нашата  източно-православна   църква   е  ПОМЕСТНА,  подчинена  първо   на   нашата   държавна  власт.  Невъзможно  е да очаквате  от  бълrарския   патриарх     да   има  поведението  на   католически   полски   кардинал.   Впрочем,   възможно   е,  ако   нямате   представа   за  какво   става дума.

         Възраждането   на формулирания от  Аристотел принцип  за  РАЗДЕЛЕНИЕ   на  ЕДИННАТА  държавна  власт,   който   принцип  беше  разрушен   заедно  с   разрушаването  на  древния   Рим,   можеше   да   стане   единствено   в   Западна  Европа,  където,    въпреки   всичките  и   всякакви   исторически   превратности,  католическата   църква  в  лицето  на  папата    никоrа    окончателно   не  престана   да  бъде   самостоятелна,    неподчинена  и   духовно  доминираща  над  светската   държавна   власт  даже   в  условията   на  асолютните  кралски   монархии.  Църквата   продължаваше  да  бъде  неизменен  и   незаменим   морален   съдник   спрямо  поведението,   мисленето  и  чувствуването  на  хората,   срямо  съдбата  на  техните   души.

         Исторически    за  първи   път  принципът   за   РАЗДЕЛЕНИЕТО  на  ЕДИННАТА   държавна  власт   беше   възроден  в   трудовете   на   анrлийския   философ  Джон  Лок.  Същността   на   този    фундаментален   принцип   обаче  съвсем   не   се  изразява   и  не се  съдържа  в    думата  НЕЗАВИСИМОСТ  на   еди   коя  си власт   срямо   останалите   власти;    същността   на  този  принцип   е изразена   тъкмо  в  понятието  РАЗДЕЛЕНИЕ  на  функциите  и   съответно  на  структурите  на  различните   форми  на  ЕДИННАТА   държавна  власт.

       Този,   който   създава  законите  /депутатът   в   парламента/,   НЕ   може   да   бъде     едновременно  с   това    и   изпълнителен  управляващ   съобразно  създадените   с  личното  му  участие  закони,   НЕ  може   да  бъде   едновременно и   субект   на  преценяване  и  санкциониране  на   управлението   съобразно   законите,   както  и   обратно.   Но,   повтарям,   създателите   на   принципа  за   разделение  на  единната   държавна власт  по   никакъв  начин   не  са  нито  разбирали,   нито   са   мислели   съдържанието  на  този  принцип  по   смисъла  на   термина  „НЕЗАВИСИМОСТ”.    Разделят   се   функциите  и   съответно   структурите   на  ЕДИННАТА   държавна  власт,   но  това  разделяне  по  никакъв   не  се  прави   с    цел   да   се  направят   тези  функции  и   структури   НЕЗАВИСИМИ.

        Защо   нашата   съдебна   система  е   толкова   силно,  по   жречески   вторачена  в   думичката  „НЕЗАВИСИМОСТ”?   /продължава.../




Гласувай:
1
0



1. vmir - Беше ми неразрешим проблем да разбера "независимостта" на властите (някои даже манифестираха независимостта като задължение да действат в противоречие
18.11.2012 07:06
Според мен, държава с независими власти е като автомобил, всяко от четирите колела на който се управлява от отделен шофьор, който си насочва повереното му колело по пътя към собствения си дом.

Постинга е много добро и полезно разграничение между "разделение на функциите" и "независимостта", която може да служи единствено за създаване на държава в държавата или разцепване на държавата, и това изглежда толкова очевидно, че спекулацията с понятията не подлежи на съмнение.

Поздравления за ценния постинг!

цитирай
2. vencivvg - Интересно
14.12.2012 12:07
Интересна статия.
Тази НЕЗАВИСИМОСТ се повтаря от коментатори, от журналисти .....
Явно тази думичка много им харесва и я повтарят като папагали без да се замислят.
Май за част от журналистите и коментаторите НЕЗАВИСИМОСТ и РАЗДЕЛЕНИЕ са синоними, те не могат да направят разлика между двете думи.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: gerbsenior
Категория: Политика
Прочетен: 1618770
Постинги: 610
Коментари: 1666
Гласове: 3890
Календар
«  Септември, 2021  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930