Прочетен: 1628 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 09.03.2010 13:24
петък
ЗАКОН за БАН
ПРЕДЛОЖЕНИЯ за ИЗМЕНЕНИЕ
Обнародван, ДВ, бр. 85 от 15 октомври 1991 г.,
изм., бр. 90 от 22 октомври 1993 г., бр. 123
от 22 декември 1997 г., в сила от 1 януари 1998 г.
Законът за Българската академия на науките е приет от Великото народно събрание на 2 октомври 1991 г.
Чл. 1. (1) Българската академия на науките (БАН) е национална автономна организация за научни изследвания, която обхваща академичните институти и други самостоятелни структурни звена.
+Чл. 1. /1/ да се измени така:
Българската академия на науките е национална организация за научни изследвания, която координира изследователската дейност на самостоятелните академични научни институти.
+
(2) Българската академия на науките обединява академиците и член-кореспондентите от страната, хабилитирани учени от академичните институти, както и чуждестранни членове.
+
Алинея 2 на член 1 категорично следва да отпадне, защото нейното съдържание няма никакъв друг смисъл, освен законово да легитимира привилегированият институционален статут на притежаващите званията "АКАДЕМИК" и "ЧЛЕН-КОРЕСПОНДЕНТ" на БАН.
Такива звания не съществуват нито в досегашния закон за научните степени и научните звания, нито се предвиждат в общодържавния закон за развитието на академичния състав, който се приема в момента.
+
(3) Българската академия на науките е юридическо лице.
Тази алинея 3 на член 1 евентуално би могла да остане като алинея 2, ако не влиза в противоречие със законовото регламентиране на институтите като юридически лица.
+
+ +
+
Чл. 2. (1) Българската академия на науките участва в развитието на науката в съответствие с общочовешките ценности и националните интереси и съдейства за умножаване на духовните и материалните богатства на българския народ.
(2) Българската академия на науките:
1. извършва фундаментални изследвания и подготовка на висококвалифицирани специалисти самостоятелно и съвместно с висшите училища;
2. изследва историята, езика и литературата на българския народ и приносите му в световната култура;
3. разработва прогнози и дългосрочни програми за обществено-икономическото, научно-техническото, екологичното, социалното и културното развитие на страната;
4. дава становища и оценки за проекти и програми от национално значение;
5. издава научни трудове и популяризира научните изследвания;
6. извършва производствена, търговска и други дейности, свързани с провежданите от нея научни изследвания и приложението на научните резултати.
ТАКА... ТАКА!
Да почна от по-малкото...
а/ Параграф 4 от алинея 2 на член 2 следва да отпадне, защото становища и оценки от когото и да било се дават тогава, когато тези становища и оценки му бъдат поискани или възложени от някого. Следователно, БАН не трябва привилегировано да се възползува от тази алинея, за да претендира, че има право по закон да дава оценки и становища, които никой не е поискал от нея. А целта на този алинея е тъкмо такава - да създава приилегировано право на БАН, което сякаш по закон задължава някого да иска становището на БАН.
б/ Параграф 5 от алинея 2 на член 2 също трябва да отпадне, защото издаването на научни трудове и популяризирането на научните резултати изобщо не е нито специфична, нито задължителна дейност за БАН; в момента тази алинея служи всъщност единствено като законово основание за поддържане на собствено издателство дори ако работи на загуба. БАН може, разбира се, да издава книги и списания, но не и като свое законово задължение да го прави без оглед на финансовите резултати. Правенето на наука съвсем не изисква чак такива жертви; в момента по-скоро с тази алинея се оправдава собствената некачествена научна продукция - законово задължена била БАН да поддържа собствено издателство, което да печати нейната собствена книжовна продукция, разходите за която се включват в субсидирания бюджет на БАН.
/следва..../
Тенджера с радиация пред институт на БАН
Реформата, предлагана от тоталитарното у...